Mitt reseår 2021

Så har då ännu ett pandemiår passerat. I årsresumén för 2020 skrev jag att jag inte hade några större förhoppningar på 2021, alltså att jag inte vågade hoppas för mycket på att så många resor skulle kunna gå att genomföra. Men man får väl säga att det ändå blev över förväntan, jag gjorde faktiskt tre stycken utlandsresor, det får vara ett bra betyg i coronatider. Däremot så har jag inte gjort lika många dagsutflykter och besök i den svenska naturen. Det känns lite tråkigt nu i efterhand. Första halvan av året fortsatte jag att pendla till annan ort för jobb, vilket tog på krafterna. Andra halvan av året hade jag jättemycket jobb som gjorde att jag inte var hemma så mycket, jag var väldigt trött och dessutom påbörjade jag processen att sälja min lägenhet, vilket är både tids- och energikrävande. Bloggen och min Instagram har fått stå tillbaka ganska rejält. Under resorna var jag dock bättre än tidigare på att uppdatera stories. Alltid något!

Under början av året började vaccineringen ta fart. Det dröjde dock ända till juni innan jag fick min första spruta. När jag hade fått den och man såg att Europa öppnade upp igen kunde jag inte motstå en resa. Men det var lite läskigt att boka och resa igen, det var lite mer saker att tänka på jämfört innan pandemin. Men den första resan jag gjorde var en charterresa för att känna mig lite mer trygg.

Skiáthos, Grekland

Första resan för året gick under juli och till Skiáthos. Jag hade en riktigt bra vecka i den grekiska övärlden och det var så skönt att komma iväg igen. Under resan åkte jag runt lite på ön och besökte några olika stränder och gjorde en dagstur till några grannöar. Det var god mat, (lite för) varmt väder och mycket tid till läsning och avkoppling. På kvällarna strosade jag runt i den mysiga lilla stan och på dagarna badades det i havet och i poolen. Det var verkligen semester på riktigt och det var härligt! Dessutom kändes det som vi var på väg mot ett slut av pandemin. Att resa kändes nästan som det gjorde innan pandemin. Munskydd krävdes när man satt på bussar och när man gick in i affärer. Men annars så var man ju på stranden och på uteserveringar, då behövdes det inga munskydd. Jag kände mig inte alls begränsad på grund av pandemin under den här resan. Skiáthos är en väldigt trevlig grekisk ö och det gav helt klart mersmak, en öluff i framtiden hade varit något.

Rom, Italien

Åh Italien, ett land jag verkligen gillar. Äntligen fick jag komma till Rom, dessutom över min födelsedag. Jag har velat åka till Rom så länge, men har inte velat åka dit då jag inte gillar när det är packat med folk överallt. Jag kände ganska tidigt när pandemin kom att Rom ska jag åka till tidigt när det går att resa igen, innan alla turister hittat tillbaka. Så under fyra dagar i september åkte jag dit och njöt av allt vad Rom har att erbjuda. Det var lite varmare än jag hade räknat med, upp mot 27 grader på dagen, tidvis väldigt svettigt alltså.

Under några fullspäckade dagar besökte jag de största turistattraktionerna som Colosseum, Forum Romanum, Spanska trappan och Vatikanstaten. Jag häpnades verkligen av att det fanns spår av urminnes tider överallt man gick i staden. Jag föll för Rom direkt.

Utöver de klassiska sevärdheterna så letade jag naturligtvis upp så många utsiktsplatser jag kunde och åt god mat och god glass. Jag skulle kunna åka hit nästa år igen!

Till skillnad från resan till Skiáthos så gjorde sig pandemin påmind på ett annat sätt i Rom. Det var dock inte så konstigt. I Grekland så var det ju mycket tid utomhus på allmänna platser, medan i Rom besökte jag många museum och sevärdheter. På alla dessa ställen var det krav på covidbevis för att gå in och flera av dem tog även temperaturen på en för att man skulle få komma in.

Efter resan till Rom så började det bli hektiskt i jobbschemat med många tjänsteresor. Jag tvekade länge på om jag skulle orka med en privat resa till under hösten. Men det slutade med att jag ändå bokade en resa till Malta i november. Nästan i protest för att jag inte ville att jobbet skulle påverka min ork på saker jag verkligen vill göra på min fritid. :)

Malta

I alla fall, jag reste till Malta i början av november, och det var ett bra val. Det var faktiskt land nr 42 för mig och det andra nya landet för i år (det första var Vatikanstaten). Jag valde att bo i Sliema och därifrån göra dagsutflykter runt på ön. Ön är ju så otroligt liten så det är inga avstånd att prata om direkt. Däremot så är det ringliga vägar och bussen tar ändå lite längre tid än man kan tro. Malta bjöd under mina dagar på mulet väder, men helt perfekt temperaturer för att turista i. Det var shortsväder på dagarna och väldigt behagligt att strosa runt i städerna. Jag besökte Valetta, Mdina, Marsaxlokk och några andra ställen. Dagarna spenderade jag med att strosa omkring med min kamera och mitt nya objektiv och njöt av att ha shorts i november och kolla på alla gamla byggnader. Jag gjorde också ett litet äventyr till några häftiga grottor.

Jag har inte alls hunnit eller orkat gå igenom bilderna från Malta än. Dock har jag konstaterat att mitt nya objektiv var ett bra köp.

Så det var mina resor under 2021. 3 stycken varav 2 nya länder är ju jättekul. Under hösten kände jag verkligen suget för att börja resa mer igen. Jag gjorde en önskelista på resor för nästa år och började som vanligt att planera resorna. Jag gör ofta så att jag fantasi-reser och planerar vilken rutt man skulle tagit, var man skulle bo och vad man skulle se. Sen är det inte säkert de går att genomföra i rätt tid, men då har man en plan i alla fall. Som jag skrev i inledningen så påbörjade jag 2021 försäljning av lägenhet. Jag kommer flytta och byta stad under 2022 vilket det är blandade känslor kring. Men det kommer göra att det inte kommer bli många, eller några resor under våren.

Men några planer och förväntningar för 2022 har jag. Jag ska iväg på en två månader lång jobbresa utanför Sverige… Jag vill inte jinxa något och i och med pandemin vet man aldrig vad som händer, men det ser jag verkligen fram emot och kan prata mer om när det närmar sig. Åh, det är så mycket jag vill hinna med under 2022 och tiden känns så knapp. Sydafrika, två weekends och förhoppningsvis en resa till Frankrike, som jag inte heller vill jinxa… Hoppas hoppas allt går att genomföra! Eller man bör kanske hålla förväntningarna på en låg nivå även 2022, vem vet hur pandemin utvecklar sig.