Färgglada Trinidad på Kuba

Trinidad, denna färgglada, härliga pärla på Kuba. Efter att ha besökt Havanna och Viñales var det dags för detta världsarv. Det här är ännu ett populärt turistmål och väl värt ett besök i min mening. Staden är liten med hus i pastellfärger och gatorna är kullerstensbeklädda. Jag tyckte det var härligt att bara strosa omkring på gatorna och titta på alla fina hus och dörrar. Jag har en hel del bilder härifrån och tyckte det var en mycket roligare stad att fotografera i jämfört med Havanna. Trinidad är en välbevarad stad i kolonialstil och grundades 1514. Husen är i varierande skick men just inne i centrum ser de flesta hus ändå rena ut och säkert något tillgjorda för turisternas skull.

Precis som i Havanna finns det många gamla bilar på gatorna. Längst fram på många av dem sitter det fina huvprydnader. Jag tror svanen var min favorit, eller i alla fall den jag fick leta längst för att få en bra bild på.

Plaza Mayor

Centrum i staden är Plaza Mayor som är en samlingspunkt för både kubaner och turister. De gamla byggnaderna här är från 1700- och 1800-talet och innefattar bland annat en kyrka och ett palats. Slår man sig ner på den stora trappan på torget får man tillgång till Wifi om man köper ett litet internetkort. Väljer man istället att titta upp från mobilen kan man beskåda de färgglada fina husen och den närliggande lilla parken. Här passerar också några häst och vagnar och det sitter människor utanför sina hus och pratar.

Convento de San Fransisco de Asis

Det stora fina gula klocktornet en bit från torget tillhör klostret San Fransisco. På bottenvåningen finns en litet revolutionsmuseum man kan besöka, men det bästa av allt är ju att gå upp i klocktornet. Utsikten är jättefin härifrån och man ser ut över hela staden och även de fina bergen. Vi var där precis innan solnedgången vilket gjorde att vi fick ett så fint kvällsljus.

Jag gillar ju verkligen utsiktsplatser jättemycket och försöker alltid hitta så många jag kan på alla platser jag besöker. Det är något speciellt med att få en överblick över stället man är på och fantisera om vad som försiggår där nere på gatorna och i alla hus. Jag kan stå och beskåda en fin utsikt hur länge som helst.

Historiska museet

Ett stenkast från det stora torget ligger det historiska museet (Museo Historico Municipal).

Jag minns inte så mycket av museet mer än att höjdpunkten såklart var utsiktsplatsen. Man går upp för några rangliga trappor och förbi några souvenirstånd för att få den här fina utsikten över staden. Här ser man bort till Plaza Mayor och får den klassiska vyn över det gula klocktornet med bergen i bakgrunden.

Plaza de las Tres Cruses

Om man fortsätter norr om Plaza Mayor och förbi det gula klocktornet kommer man till ett gammalt torg som heter Plaza de las Tres Cruses. Detta området känns genast mer ruffigt och inte så polerat som mitt i centrum vid huvudtorget. Det är inte många andra turister här när vi går igenom. När vi står vid torget kommer det fram en stor bil och parkerar. Ganska snabbt börjar det flocka sig folk runt den och det visar sig att det är fruktbilen som kommit. Många människor samlas och väntar på sin tur att få köpa sin frukt.

Det är alltid en god idé att vandra bort från centrum och de största turistställena. Vi strosade runt en del och stötte på mer folktomma gator och andra små torg och kyrkor. Bland annat Iglesia de Santa Ana.

Vi bodde i närheten av Plaza Carillo. På nätterna när vi försökte sova hörde vi musiken som spelades härifrån. Det var alltid liv och rörelse här av lokalinvånarna. Det kunde vara människor som dansade eller en skolklass som hade utflykt och lekte lekar. Dessutom fanns det wifi här.

Playa Ancón

En kort bilresa från staden ligger stranden Playa Ancón. Det går att åka dit med både kollektivtrafik och med taxi. Vi testade båda två och båda fungerar bra. Dock går bussarna tillbaka inte jätteofta och de kan bli ganska så fulla. Vägen ut till stranden är dock väldigt fin att beskåda, och bäst bilder på den får man såklart från en cab.

Längs stranden ligger det en del hotell och några enstaka restauranger. Stranden är jättefin med klart turkost vatten och vit finkornig sand. Vi spenderade två halvdagar här på stranden och det var verkligen jätteskönt att bara ligga här i en solstol och läsa och ta det lugnt.

Topes de Collantes

Från Trinidad går det också att göra en mängd utflykter. Bland annat kan man åka till Topes de Collantes på lite vandringar. Det finns även några platser där man kan ta en ridtur, men eftersom vi red i Viñales var vi sugna på en liten vandring den här gången. Vi tog taxi till vad jag tror är närmaste ingången till Topes de Collantes som var en liten byggnad med bland annat en restaurang. Härifrån tog vi en promenad till Salto de Javira.

Vi gick på ganska lättvandrade stigar förbi några mindre sjöar innan vi till slut nådde fram till vattenfallet som var dagens mål.

Vattenfallet var inte så stort, men ändå fint. Vi stannade en liten stund och doppade fötterna i det kalla vattnet innan vi vandrade tillbaka igen. Omgivningarna kring Trinidad är jättefina och hade vi stannat längre hade vi nog besökt mer av Topes de Collantes som är en stor nationalpark med många fina vattenfall och vandringsleder.

Vi hade det väldigt bra i Trinidad och vi gillade verkligen att den erbjöd så varierande upplevelser. Nära till vandringar och naturupplevelser, kultur- och historia inne i stan och lite härligt strandhäng på det.

2 thoughts on “Färgglada Trinidad på Kuba”

• Gillar verkligen plaza mayor, ser verkligen fint ut.

Det med fruktbilen påminner om Makedonien. Det var inte just frukt lastbilen kom med men något annat som jag inte kommer ihåg. Fullt med folk i byns centrum vid de tillfällena.