En weekend vid Comosjön i Italien

Comosjön ligger i de nordliga delarna av Italien, nära till alperna och inte långt ifrån Schweiz. Sjön är en av de djupaste i Europa och har lockat till sig många kända personer i årtionden. Efter bara 1,5 timmes tågresa från Milanos flygplats Malpensa så kommer man till denna vackra plats. Sjön är kantad av pittoreska små byar längs kusterna och höga berg som gör att landskapet blir så otroligt fint.

Sjön är formad som ett Y som är uppochnervänt. De populäraste byarna ligger runt mitten av sjön; Bellagio (2), Varenna (3) och Menaggio (1). Vi flög till Milano och tog därifrån tåget till Como, den största staden vid sjön. Härifrån tog vi sen en buss på ca 70 minuter till Menaggio. Det var väldigt lätt att ta sig hit från flygplatsen, allting gick väldigt smidigt. För att se tidtabellerna så kolla in hemsidan eller appen hos Trenord.

Var ska man bo vid Comosjön?

Bellagio

Bellagio anses av många vara Comosjöns pärla. Många kändisar har kommit hit genom åren och vissa har till och med egna sommarhus här. Byn är liten med en huvudgata med några caféer och exklusiva butiker. Det är den mest kända av byarna vid sjön och därför priserna är lite högre här. Men det är fortfarande en trevlig liten by att strosa omkring i. Det är också lätt att utgå härifrån till andra byar runt sjön. Det tycker jag man ska göra också, det finns många fina byar som är värt ett besök.

Varenna

Den pittoreska och färgglada gamla byn Varenna är mycket trevlig att besöka. Förutom den gamla fina stan finns det också några villor och trädgårdar att besöka. Vi var bara här under en dag, men jag tror att det skulle vara bra att bo i denna byn med. Det finns en del saker att göra här och jag har skrivit lite mer om det här.

Menaggio

När vi planerade resan till Comosjön så tänkte vi först att vi skulle bo i Bellagio, egentligen bara för att vi hade hört att det skulle vara bäst. Men vi kunde inte hitta något bra hotell som passade oss och vår plånbok när vi bokade. Därför blev det Menaggio istället. Det är jag mycket glad för nu i efterhand. Läget är det viktigaste med ett boende tycker jag och det tycker jag vi hittade här. Från Menaggio kan man lätt ta båtturer över till de andra byarna Varenna, Bellagio och andra lite mer okända. Centrum är litet men har det man behöver för några dagars semester; bra restauranger och en fin hamnpromenad med utsikt över sjön. Fler foton från Menaggio hittar ni här.
Vi hade fyra heldagar vid Comosjön för att utforska, ta det lugnt och njuta av semestern. Vi bodde på Grand Hotel Menaggio som hade ett jättebra läge vid sjön och hamnen. Poolområdet var tyst och bra för några timmars chillande efter en dag av upptäckande. Det bästa var såklart den härliga utsikten man hade från sin solstol. Rummen och frukosten var bra också. Det enda jag kan klaga på var egentligen bara att det hade kunnat finnas fler solsängar.

Saker att göra kring Comosjön

Besöka Villas

Förutom det jag redan har nämnt, att man måste besöka även andra byar runt sjön, måste man också besöka någon Villa när man är här. Den mest populära är den som heter Villa del Balbianello som varit med i en James Bond film. Den ska vara jättefin och ha en stor härlig trädgård. Fotot nedanför är från trädgården i Villa Monastero i Varenna.

Njuta av utsikten

Det här är ju min favoritsyssla på alla möjliga resor jag gör, titta på utsikter. Runt Comosjön har man dessutom fin utsikt över sjön nästan var man än går. Men jag tror min favoritutsikt är från Castello di Vezio i Varenna.

Bada i sjön eller besök en strandklubb

Det finns en hel del platser runt sjön där man kan bada. Det finns även några strandklubbar i vissa av byarna som man kan besöka om man inte har pool på sitt hotell eller bara behöver en avkopplande dag.

Trombetta Express

På den västra sidan av sjön finns det ett litet turisttåg som heter Trombetta Express som går mellan några av byarna här. Den börjar och slutar i Menaggio och går sedan söderut till Lenno. Längs vägen finns det flertalet stopp och platser som man kan hoppa av och på från. Man kan välja mellan olika typer av biljetter, antingen en enkelbiljett eller en dagsbiljett så man kan besöka olika platser längs rutten.

Lenno

En av dagarna här tog vi det lilla tåget från Menaggio hela vägen ner till Lenno. Det tog ca 30 minuter. Det är här i Lenno man kan besöka den populära trädgården Villa Balbianello. Som jag skrev ovan, den mest populära villan vid Comosjön. Vi gick inte hit eftersom vi besökte en villa i Varenna dagen innan. Vi gick bara omkring här lite och käkade lunch på en restaurang vid vattnet.

Tremezzo

I Lenno stannade vi inte speciellt länge dock utan hoppade på tåget igen och åkte vidare till Tremezzo. Det känns som jag upprepar mig, vilket jag gör, men det var jättefint även här! Det är verkligen så himla fint överallt här. Alla små byar har sina egna små kyrkor och gulliga små gränder. Det kombinerat med läget vid sjön gör det bara så fantastiskt fint.
Från Tremezzo och en bit norrut kan man gå längs en strandpromenad som också går precis bredvid vägen. Så istället för att ta tåget så gick vi en liten runda och nådde till slut Parco Civico Teresio Olivelli. Det är en allmän park och verkligen ett riktigt bra ställe att hänga på. Här stannade vi och tog ett härligt dopp i den kalla sjön. Parken såg ut att vara väldigt välskött och det var en hel del lokalbefolkning som besökte den med.
Efter det härliga doppet i sjön fortsatte vi gå norrut igen. Strandpromenaden fortsätter och den var fortsatt väldigt fin att gå längs. Förutom utsikt mot sjön så finns det också några restauranger och stora hotell att titta på.
Efter ett tag tar dock promenaden slut och det är bara en bilväg resten av vägen. Lagom lämpligt till vi kom hit blev vi trötta i fötterna och tåget kom och vi kunde åka vidare med det. Jag måste säga att jag verkligen gillade det här lilla turisttåget som går mellan byarna. Det var ett väldigt smidigt sätt att se många av byarna. Perfekt när man kunde kombinera med att gå själv längs promenaden med. Det rekommenderar jag verkligen!

Resa runt och på sjön

Det är ganska lätt att resa runt på Comosjön också. Det går både bussar och olika typer av färjor så man kan ta sig runt. Vissa av dem går hela vägen från Como i söder till Colico i norr. I mitten av sjön går det färjor mellan Menaggio, Varenna och Bellagio. På många av dessa färjorna kan man ta sig bilen också. Efter bara 15 minuter har du förflyttat dig från den västra till den östra delen av sjön. Tidtabellen kan ni hitta här.